Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 28

Wątek: lampy studyjne

  1. #1
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2011
    Posty
    42

    Domyślnie lampy studyjne

    Witam wszystkich,
    Zacznę od tego, iż pisząc to zapytanie nie idę na łatwiznę i nigdzie nie szukałam... ale temat ten, pomimo dużego zainteresowania nie wnosi żadnych konkretów..

    Chcę zakupić do mojego, małego studia 2 lampy studyjne, które wykorzystywać również chcę w plenerze (czy to do zdjęć na łonie natury, czy też do zdjęć reklamowych np. pokoi hotelowych itp).
    Nie chcę, aby zestaw był wypasiony, tylko taki aby wystarczył mi do moich potrzeb.
    Studio nie jest duże (wręcz małe około 20mkw, ale chcę wykorzystywać je przede wszystkim do portretów.

    Zastanawiam się nad lampami Quantumm, ale dużo opini krąży, iż jest to "chińskie dziadostwo", ale i tak przedział cenowy chyba najlepszy w stosunku ceny do jakości?

    Szukałam też porównań, przykładowych fotek różnymi zestawami studyjnymi, ale nic takiego nie znalazłam. Lubię mieć "namacalne" porównanie, różnych możliwości, i wtedy mogę sama wywnioskować co jest bardziej przydatne i lepsze.....

    Nie mam obszernej wiedzy na ten temat, i błądze jeśli chodzi o konkrety w tym temacie...

    Chciałabym, aby światło było mieciutkie i zastanawiam się czy w tej kwesti nie jest przypadkiem najważniejsze jakie softboxy kupię, a nie jakie lampy? może poprostu kupić tańsze lampy, ale na softboxy wydać trochę więcej funduszy?

    Jeśli nie macie ochoty mi tłumaczyć powyższych zapytań to podpowiedzcie chociaż czym kierować się wybierając lampy? np.

    - jaki powinien być podział mocy lampy ( z tego co widzę to przeważnie 1/32 mocy to max, ale są też 1/64 mocy, czy ma to duże znaczenie czy nie zwracać uwagi na ten parametr?
    - moc lampy chyba wystarczy 300W? Tu i ówdzie czytam że lepiej słabszą niż mocniejszą, gdzie indziej znowu czytam, że powinno być na odwórt
    - czy możliwość regulacji światła modelowego jest ważnym elementem?

    Jakie jeszcze parametry powinna mieć lampa? (co możecie podpowiedzieć z własnego doświadczenia? czasem wychodzi coś w "praniu" czego spodziewać się nie można było)

    Podpowiedzcie bądź nakierujcie mnie do prawidłowego wyboru jak i do poszerzenia wiedzy na ten temat

    Z góry dziękuję
    Karolina

  2. #2
    Coś już napisał
    Dołączył
    Apr 2010
    Posty
    75

    Domyślnie

    Też właśnie szukam czegoś takiego i z tego co zauważyłem:

    Quantuum 600ws - 1300 zł
    Fomei Panthere 600 WS - 1900 zł

    i masz wszystko zarówno zasilanie jak i lampę(choć jest to też wadą) jeśli nie to to musisz kombinować oddzielnie z akumulatorem oddzielnie z lampą i de facto wychodzi drożej.

    Bowens 500 WS + batterypack - około 2 900 zł

    Lampa z dedykowanym batterypakiem tylko pod lampy firmy bowens.

    Ostatni sposób na studio w plenerze to oddzielnie akumulator oddzielnie lampy. Tutaj cenowo wychodzi różnie:

    Akumulator 3000 WS - 2 000 zł
    Lampa 600 WS quantuum - 850 zł

    Ogólnie jeżeli możesz sobie pozwolić na to by lampa miała kabel idący jakąś odległość do zasilacza i przewidujesz modernizację zestawu to polecam rozwiązanie z oddzielnym akumulatorem. Dowolnie wybierasz lampy możesz mieć kilka wkładek. Jeśli jednak musisz mieć akumulator przy lampie to niestety tylko quantuum 300/600 jest logicznym finansowo wyborem.

    Choć ogólnie w quantuumie nie podoba mi się głęboko osadzony palnik w bowensie jest znacznie bardziej wysunięty mimo to moje słowa traktuj tylko jako luźne przemyślenia bo nie jestem w tym temacie praktykiem.

  3. #3
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Jul 2009
    Miasto
    śląskie (górnośląskie)
    Posty
    2 418

    Domyślnie

    "2 lampy studyjne, które wykorzystywać również chcę w plenerze"
    Ile masz do wydania? Bo tu po sąsiedzku jest taki wątek
    http://www.canon-board.info/showthread.php?t=74334
    Podsumowanie: do pleneru może być albo niewygodnie, i niezbyt drogo, albo wygodnie, ale nie będzie tanio.
    Klasa lamp (i cena) wiąże się ze stabilnością temperatury barwowej błysku, oraz stabilnością jego mocy (tzn. czy pierwszy i setny błysk na tym samym ustawieniu będą tak samo jasne).
    Moc - do pleneru i "robienia nocy z dnia" musi być duża moc, 600Ws wcale nie jest taka duża (do tego celu). W tak małym pomieszczeniu myślę, że 300Ws zupełnie wystarczy.
    Moc jest "pożerana" przez nasadki, zależnie od ich rodzaju. Duży softbox-okta wymaga nieco więcej niż np. prostokątny 60x90, duży beauty dish z plastrem miodu też swoje potrzebuje. Ty wolisz miękko, więc raczej okta, chcesz chodzić w plener, więc pewnie najwygodniejsza byłaby "szybki montaż" (rozkładana jak parasolka, fripers.pl -> studio, softboxy, "studio w plenerze").

  4. #4
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2011
    Posty
    42

    Domyślnie

    dziękuję za zainteresowanie tematem...
    Ogólnie to bardziej potrzebuję lamp do studia i do zdjęć reklamowych (typu pomieszczenia hotelowe itp), z tym plenerem to dodałam, gdyż przed każdym zakupem wybieram to co potrzebuję, ale również, aby było uniwersalne więc jeśli mam dodać kilkaset złotych więcej, aby lampa był zdatna również do pleneru do z doświadczenia wiem, że warto tak zrobić.

    Czy ktoś z Was miał styczność z lampami quantuum? Tak jak pytałam powyżej, czy same lampy mają, aż tak wielkie znaczenie co do np. miękkości światła czy zasadnicze znaczenie ma tutaj porządny softbox?

    Gdzie mogę podglądnąć przykładowe zdjęcia zrobione zestawem quantuum?

    Też czytałam, że na taką wielkość studia jakie posiadam to lampy 300W zupełnie wystarczą, ale jeśli 600W przydadzą się również do innych celów a nie zaszkodzą na tak małe studio to wolę dołożyć i kupić mocniejsze

  5. #5
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Karolinna Zobacz posta
    dziękuję za zainteresowanie tematem...
    Ogólnie to bardziej potrzebuję lamp do studia i do zdjęć reklamowych (typu pomieszczenia hotelowe itp), z tym plenerem to dodałam, gdyż przed każdym zakupem wybieram to co potrzebuję, ale również, aby było uniwersalne więc jeśli mam dodać kilkaset złotych więcej, aby lampa był zdatna również do pleneru do z doświadczenia wiem, że warto tak zrobić.
    Bardzo ogólnie to niby każda lampa się nada w plenerze, o ile masz ją czym wyzwolić i zasilić. Ale do sesji dedykowanych w plenerze to najlepiej jak najmocniejsza a tym samym dość droga. Albo zestawy głowic z generatorami. Ale jeśli plener tylko tak przy okazji, bardzo sporadycznie to się nie przejmuj - prawie dowolna studyjna "da radę" (choć przydałoby się minimum 300Ws ale to już zależy od budżetu itp preferencji).

    Czy ktoś z Was miał styczność z lampami quantuum?
    Pracowałem na nich i mi osobiście nie pasuje ich cyfryzacja - wolę gałki i przyciski niż digitalne panele. Ale to już kwestia indywidualnego gustu. Jeśli na żadnych lampach nie pracowałaś to nie da się nic konkretnie doradzić co do firmy. Ewentualnie wizyty w kilku różnych studio czy sklepach by pomacać i popróbować pracować z różnymi modelami lamp. Mogą Ci pasować te Quantuumy, widziałem w kilku studio przynajmniej, jakoś nikt mocno nie narzekał.

    Tak jak pytałam powyżej, czy same lampy mają, aż tak wielkie znaczenie co do np. miękkości światła czy zasadnicze znaczenie ma tutaj porządny softbox?
    Rodzaj i stopień miękkości światła zależy tylko od zastosowanych modyfikatorów. "Goła" to każda lampa świeci praktyczni tak samo. Mogą się odrobinę między sobą różnić temperaturą barwową czy natężeniem, ale to drobiazgi, i na pewno nie miękkością.


    Gdzie mogę podglądnąć przykładowe zdjęcia zrobione zestawem quantuum?
    Na stronie producenta i na stronach sklepów oferujących dane lampy.
    Wystarczy w googla wpisać "Quantuum".
    Ale tak szczerze mówiąc to zdjęcia robione "zestawem Quantuum" nie będą się niczym różnić od dowolnych zdjęć robionych z zastosowaniem dowolnych lamp studyjnych . Cały efekt końcowy zależy od pomysłu i jego wykonania, a odnośnie światła to od jego ustawienia, modyfikowania i ewentualnej dalszej obróbki. Nie od producenta lamp.

    Też czytałam, że na taką wielkość studia jakie posiadam to lampy 300W zupełnie wystarczą, ale jeśli 600W przydadzą się również do innych celów a nie zaszkodzą na tak małe studio to wolę dołożyć i kupić mocniejsze
    Mi na ok 25m^2 wystarczają 200Ws i to z dużymi softboxami i jeszcze nie czułem potrzeby zbliżenia się ponad połowę mocy. Jeśli Cię stać to kup 600Ws, ale ich pełnej mocy będziesz potrzebowała raczej dopiero w plenerze przy świetle słonecznym . Btw nie myl W z Ws .

  6. #6
    Coś już napisał Awatar Ulisses
    Dołączył
    Mar 2012
    Miasto
    Warszawa, Łódź
    Wiek
    39
    Posty
    96

    Domyślnie

    Zestaw składający się z 2 lamp do studia i w plener to dosyć droga opcja. Koszta winduje zasilanie plenerowe. Ponadto lampy do portretu (a piszesz, że chodzi głównie o portret) w niewielkim studio mogą (a nawet powinny) mieć stosunkowo niewielką moc, tak jak pisał vitez 200Ws powinno wystarczyć. Tymczasem w plenerze przy świetle dziennym potrzeba często bardzo dużych mocy. Warto więc przemyśleć czy oby na pewno opcja plenerowa się przyda bo wraz ze wzrostem mocy i potrzebą zasilania w plenerze koszty rosną, że hoho ;]

    Z drugiej strony portret w plenerze - niekoniecznie w samo południe pod bezchmurnym lipcowym niebem :wink: - to opcja wykonalna z lampami o niezbyt wybujałej mocy. I pod tym kątem można by myśleć o niezbyt drogim błyskaniu w plenerze.

    Sporo jest różnych lamp, które się sprawdzą w warunkach o których piszesz. Niezłe i niedrogie będą Jinbei Spark 300 - błyskają całkiem równo, są niewielkie i mobilne. Przeglądając ofertę fripersa znalazłem zestaw portretowy ze sparkami i cenowo wychodzi całkiem przyzwoicie: http://fripers.pl/product_info.php/i...rtretowej.html jeżeli opcją byłby plener to całość powinien zasilić jeden z tańszych i co chyba istotne mniejszych, dostępnych zasilaczy: http://fripers.pl/product_info.php/i...Freepower.html

  7. #7
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2011
    Posty
    42

    Domyślnie

    To w takim razie czym konkretnie różnią się lampy bardziej profesjonalne (np. bowens, elfo) od lamp quantuum? Tylko temp. barwową i natężeniem? To po co w takim razie przepłacać i kupować droższe? :P

    Napiszcie na co z własnego doświadczenia zwracalibyście uwagę wybierając lampy? Jakie funkcje są potrzebne a które nie koniecznie? np. widzę że niektóre mają moc 1/32 a inne możliwość zmniejszenie do 1/64? czy jest to ważny dodatek czy bez 1/64 się obejdzie?
    Tak samo regulacja światła modelującego, w jednych jest w innych nie ma.

    Jeśli chodzi o podłączenie lamp do aparatu, to jaką możliwość wybrać? Kiedyś pracowałam w studio, gdzie lampy wyzwalane były na fotocelę, jakie są teraz rozwiązania? Czy fc wchodzi w grę?

    Myślałam żeby kupić jedną lampę z dedykowanym akumulatorem http://www.quantuum.pl/detal.php?id=...ng=pl&curr=PLN a drugą bez.

    Też wolę analogowe potencjometry, i z tego co widzę w tej taki jest.
    A czym się różni ta lampa http://www.quantuum.pl/detal.php?id=...ng=pl&curr=PLN od tej powyższej (oprócz ceny)

  8. #8
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Karolinna Zobacz posta
    To w takim razie czym konkretnie różnią się lampy bardziej profesjonalne (np. bowens, elfo) od lamp quantuum? Tylko temp. barwową i natężeniem? To po co w takim razie przepłacać i kupować droższe? :P
    Bardzo ogólnie porównując - tym czym się różnią w Canonie obiektywy serii L od nie serii L. Dlaczego profesjonaliści używają praktycznie tylko (kilkukrotnie droższych) eLek?
    W ogóle jak zdefiniować w tym przypadku słowo "profesjonalny" ?

    Bo tak ogólnie to lampy tańsze od droższych różnią się niby drobiazgami: czas ładowania, stabilność temperatury barwowej, producent i rodzaj użytych kondensatorów, waga, zakres sterowania mocą, rodzaj sterowania i ilość kontrolek, dodatkowe opcjonalne cechy (proporcjonalność pilota do ustawionej mocy, możliwość zasilania dualnego itp), czas trwania gwarancji, rodzaj wykonywanych usług gwarancyjnych. Jest tego trochę. Każda rzecz to niby drobiazg, ale w sumie jakby wszystkie do jednej lampy wpakować to daje już potężną różnicę.
    Po co więc "przepłacać" ? Po to, że wykonując profesjonalną robotę trzeba być niezawodnym. Klient musi na Tobie polegać, więc i Ty musisz na swoim sprzęcie, doświadczeniu i umiejętnościach polegać. Jeśli zadajesz takie pytania - po co przepłacać za sprzęt profesjonalny, to czeka Cię dużo ćwiczeń i zbierania doświadczenia, zanim klient będzie mógł na Tobie polegać jak na profesjonaliście...
    Dlatego wydaje mi się że na razie nie masz co wnikać w drobiazgi detaliczne różniące konkretną firmę czy model lampy - kup takie, na jakie Cię stać, zdobądź doświadczenie, pochodź po różnych studiach, porównaj. Jeśli nie chcesz (a odradzałbym) od razu zająć się zleceniami płatnymi, to poćwicz najpierw na tańszych lampach.
    Ja ćwiczyłem na różnych, i Elinchromach, Elfo czy Bowensach, i chińczykach, Quantuumach itp. I do swoich potrzeb domowych kupiłem 3 sztuki CY-200K, bo nie robię zleceń komercyjnych i bardzo rzadko coś w terenie, więc wiem że takie mi na długi czas wystarczą.

    Bo nawet jak ktoś Ci tu wypisze szczegółowo punkt po punkcie opis każdej lampy, różnice, cechy to niewiele Ci da, bo bez samodzielnej pracy z nimi nie będziesz wiedziała, niezależnie od bogactwa opisu, które Ci są potrzebne.

    np. widzę że niektóre mają moc 1/32 a inne możliwość zmniejszenie do 1/64? czy jest to ważny dodatek czy bez 1/64 się obejdzie?
    Tak samo regulacja światła modelującego, w jednych jest w innych nie ma.
    A przy jakich parametrach lubisz i chcesz robić zdjęcia? Czy możesz sobie wyobrazić do czego potrzebna może być minimalna moc lampy? Może do robienia z wieloma lampami w małym pomieszczeniu? Może gdy chcesz bardzo otworzyć przysłonę? Itd itp.
    Co do regulacji mocy pilotów to kwestia indywidualnego gustu - ja lubię mieć w miarę przyciemnionego pilota gdy mam adekwatnie słabo ustawioną lampę.

    Jeśli chodzi o podłączenie lamp do aparatu, to jaką możliwość wybrać? Kiedyś pracowałam w studio, gdzie lampy wyzwalane były na fotocelę, jakie są teraz rozwiązania? Czy fc wchodzi w grę?
    Jeśli masz lampę systemową na aparacie to nie problem wyzwalać lampy studyjne ich fotocelą, tylko aparat się cięższy robi . Dlatego całkiem często widzę (i sam używam) wyzwalacze radiowe.
    Ostatnio edytowane przez Vitez ; 16-07-2012 o 19:02

  9. #9
    Dopiero zaczyna
    Dołączył
    Jun 2011
    Posty
    42

    Domyślnie

    No to już troszkę mam "rozjaśnioną" wiedzę

    Jeśli chodzi o wyzwalacze radiowe lub inne to czy każda lampa posiada możliwość użycia takiego sprzętu czy musi mieć odpowiednią opcję?

    Jak mocuje się softboxy? Czy każdy softbox / octa będzie pasował do każdej lampy czy są różne systemy mocowań?

    Proszę o porównanie tych dwóch lamp, ale bardziej łopatologicznie, czyli co mogę zyskać dzięki jednej, co jest lepsze u drugiej....

    Dziękuję z góry za odpowiedź, mam nadzieję że nie będe już męczyć

  10. #10
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Karolinna Zobacz posta
    Jeśli chodzi o wyzwalacze radiowe lub inne to czy każda lampa posiada możliwość użycia takiego sprzętu czy musi mieć odpowiednią opcję?
    Wyzwalacz radiowy to odbiornik, wtykany w gniazdo synchro w lampie studyjnej. Gniazda PC bywają na jacka lub mini-jacka, odbiornik posiada odpowiednią przejściówkę w komplecie. Czyli generalnie - nie masz się co przejmować.

    Jak mocuje się softboxy? Czy każdy softbox / octa będzie pasował do każdej lampy czy są różne systemy mocowań?
    W opisie/parametrach lampy znajdziesz coś co jest nazwane "mocowanie" albo "system mocowania" . Podobnie nazwany parametr znajdziesz w opisie/parametrach modyfikatora światła lampy (nie tylko softbox). Muszą być ze sobą zgodne (np: Bowens, Elinchrom, MIQRO - to od Elfo itd), ewentualnie mocowanie akcesoriów (modyfikatorów) musi być opisane jako "uniwersalne".

    Proszę o porównanie tych dwóch lamp, ale bardziej łopatologicznie, czyli co mogę zyskać dzięki jednej, co jest lepsze u drugiej....
    Nie podejmuję się. Ponieważ uważam że nic Tobie to nie da - uzasadniłem w swoim poprzednim poście. A do tego dokładam obawy że po szczegółowym porównaniu tych dwóch lamp pojawi się prośba o porównanie następnych... i następnych

    Dziękuję z góry za odpowiedź, mam nadzieję że nie będe już męczyć
    I nawzajem, a tymczasem zapraszam do lektury : http://www.fotopolis.pl/index.php?n=...nauka-recenzja

    http://www.fotomaniak.pl/14523/13-ks...to-przeczytac/

Strona 1 z 3 123 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •