Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 18

Wątek: Konserwacja głowicy kulowej

  1. #1
    Bywalec
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Gdańsk
    Posty
    138

    Domyślnie Konserwacja głowicy kulowej

    Posiadam głowicę manfrotto 222 nat i jako że jestem drugim właściciel nie mam do niej żadnej instrukcji. Po ponad roku postanowiłem ją przesmarować, pod ręką miałem wazelinę kosmetyczną i jest ok. Czytałem trochę na innych forach, ale tam proponują albo trudno dostępne preparatu, albo różnego rodzaju oleje (są też opinie, aby kuli nie smarować). Więc czym smarować i jak często?
    Ostatnio edytowane przez More86 ; 05-02-2010 o 03:14

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Jul 2008
    Posty
    274

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez More86 Zobacz posta
    Więc czym smarować i jak często?
    A po co w ogóle smarować, zapiekła się czy jak? Głowica kulowa blokuje się dzięki tarciu więc czemu je zmniejszać?
    Ja swojej głowicy kulowej nie smaruję, regularnie używana, trzymana w czystości i w suchym stanie nie ma prawa się zapiekać i musi chodzić na tyle płynnie jak potrafią to robić kule. Gdyby jednak coś się wydarzyło co spowodowałoby zapieczenie się głowicy lub zwiększenie oporów podczas obracania to, ja osobiście, użyłbym jakiegoś "suchego" preparatu do zluzowania zapieczonych elementów. Ponoć wd40 jest takim środkiem który radzi sobie jako penetrant natomiast smaruje tylko w krótkim okresie czasu. Przed zmontowaniem głowicy przetarłbym ją szmatką tak aby usunąć smar.
    Nieosłonięte tłuste elementy mają dużą zdolność przylepiania różnych drobin piasku, kurzu i innego syfu, który z czasem będzie tylko chrzęścił i przeszkadzał

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    48
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jkl8 Zobacz posta
    Nieosłonięte tłuste elementy mają dużą zdolność przylepiania różnych drobin piasku, kurzu i innego syfu, który z czasem będzie tylko chrzęścił i przeszkadzał
    ...i powodował szybsze zużycie powierzchni kuli i korpusu głowicy.
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  4. #4
    Moderator Awatar Janusz Body
    Dołączył
    Apr 2004
    Miasto
    Szczecin
    Wiek
    71
    Posty
    5 757

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jkl8 Zobacz posta
    .... Ponoć wd40 jest takim środkiem który radzi sobie jako penetrant natomiast smaruje tylko w krótkim okresie czasu. Przed zmontowaniem głowicy przetarłbym ją szmatką tak aby usunąć smar....
    dokładnie tak. :-) WD40 = Water Displacement 40th attempt - to środek do penetracji i wypierania wody z gwintów i innych połączeń. Właściwości smarne ma... prawie takie same jak woda. :-)

    Głowicę "umyć" WD40 i dobrze, cierpliwie wytrzeć do sucha. Mycie TYLKO w celu usunięcia piasku, drobinek krzemu i innego tałatajstwa. Absolutnie nie smarować żadnym smarem. Na koniec odtłuścić spirytusem (denaturat wystarczy) albo lepiej acetonem. Z acetonem ostrożnie - uszkadza plastiki.

    Janusz,
    Old enough to know better - but I do it anyway.

  5. #5
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Panowie, panowie. Jedni pisza - smarowac, inni nie smarowac. Dlaczego ? A wiec - jesli glowica jest metalowo-metalowa - mozna smarowac. Jesli jest metalowo-plastikowa lub plastikowo-plastikowa - to nie mozna. Plastiku sie nie smaruje, nawet jak ma kontakt z metalem A dlaczego warto nalozyc chociazby odrobine substancji smarujacej w przypadku metalowo-metalowego polaczenia ? Poniewaz

    1. Zmniejsza luz -> dokladnosc
    2. Zmniejsza skokowy ruch elementow -> plynnosc
    3. Zwieksza trwalosc -> metal nie trze o metal, powierzchnie dzialaja tak jakby w filmie olejowym

    Najlepiej do tego nadaje sie smar bialy - litowy, kupiony w sprayu ma charakter plynny ktory dobrze penetruje kazdy zakamarek/mikroszczeline - a po chwili gestnieje, jednak nie twardnieje
    Ostatnio edytowane przez Tezet-gdynia ; 05-02-2010 o 14:14

  6. #6
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    840

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
    Panowie, panowie. Jedni pisza - smarowac, inni nie smarowac. Dlaczego ? A wiec - jesli glowica jest metalowo-metalowa - mozna smarowac. Jesli jest metalowo-plastikowa lub plastikowo-plastikowa - to nie mozna. Plastiku sie nie smaruje, nawet jak ma kontakt z metalem A dlaczego warto nalozyc chociazby odrobine substancji smarujacej w przypadku metalowo-metalowego polaczenia ? ...
    Mam Manfrotto 484. Moim zdaniem kulka jest kompozytowa, reszta metalowa. Oryginalnie w głowicy było nieco ciemnego smaru.

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Ale kompozytowa to moze byc mieszanka dwoch metali o roznych wlasciwosciach, np lekkiego aluminium + przeciwciernego brązu Wiec kompozytowa to pojecie bardzo szerokie ze wzgledu ze oznacza polaczenie dwoch materialow w jeden. A ciemny smar to moze byc smar grafitowy np do przekladni roznego rodzaju i tez jest bardzo dobry, ale jest twardszy

    Niewielka ilosc smaru ma tez jeszcze jedna wazna ceche, zbiera syf, ktory dzieki temu nie ma az tak duzego kontaktu z powierzchniami przez co powierzchnie sa mocno chronione

    I nie znaczy to ze trzeba nawalic smaru tyle zeby wszystko w nim plywalo! Wszystko z umiarem, cieniutka warstwa dla poslizgu, nie wiadro w glowicy
    Ostatnio edytowane przez Tezet-gdynia ; 05-02-2010 o 17:40

  8. #8
    Bywalec
    Dołączył
    Sep 2008
    Miasto
    Gdańsk
    Posty
    138

    Domyślnie

    Czy instrukcje manfrotto coś mówią w tej sprawie?

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar Tezet-gdynia
    Dołączył
    Feb 2008
    Miasto
    Gdynia
    Posty
    1 283

    Domyślnie

    Tego nie wiem, ale czesto producent nie podaje takich rzeczy z prostego powodu - Jak sie zepsuje - kupisz nowe. Za to takie rzeczy mozna dowiedziec sie na materialoznawstwie i obrobce metali

  10. #10
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2009
    Posty
    840

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tezet-gdynia Zobacz posta
    Ale kompozytowa to moze byc mieszanka dwoch metali o roznych wlasciwosciach, np lekkiego aluminium + przeciwciernego brązu Wiec kompozytowa to pojecie bardzo szerokie ze wzgledu ze oznacza polaczenie dwoch materialow w jeden...
    Poszukałem w necie - o kulach Mafrotto piszą że są polimerowe lub z żywicy epoksydowej.
    Mam jeszcze głowicę pistoletową GoldPhoto. Taka sama sytuacja - kula raczej z jakiegoś tworzywa (raczej nie z metalu) z bardzo cinką warstwą ciemnego smaru.

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •