Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 17

Wątek: AV + lampa

  1. #1
    kaniku0101
    Guest

    Domyślnie AV + lampa

    Witam wszystkich.
    Mam takie pytanie. Zauważyłem, że jak robię zdjęcia na Av (30D) aparat inaczej ustawia czas w zależności czy włączam lampę czy nie.
    Np.
    bez lampy: F4 - aparat dobiera czas 1/50s
    z lampą: F4 - aparat dobiera czas 1/125s
    Używając lampy, co prawda pierwszy plan jest dobrze doświetlony, ale tło niedoświetlone.
    Dlaczego tak się dzieje, moim zdaniem czas powinien być ten sam a lampa jedynie doświetla cienie na pierwszym planie.
    Czy jedyny sposób na uniknięcie tego typu zdarzeń jest praca z lampą w trybie M i ręczne nastawy czasu tak, żeby ekspozycja była na 0?
    Z góry dzięki za pomoc.

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Nov 2007
    Miasto
    Biała Podlaska
    Posty
    291

    Domyślnie

    W 400d mam w 'funkcjach specjalnych' ustawienie, które właśnie na AV zmienia czas na 1/200 przy użyciu lampy. Może w 30d jest coś podobnego?

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar Matsil
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Wołomin
    Wiek
    45
    Posty
    2 022

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Yenox Zobacz posta
    W 400d mam w 'funkcjach specjalnych' ustawienie, które właśnie na AV zmienia czas na 1/200 przy użyciu lampy. Może w 30d jest coś podobnego?
    Tu nie o to chodzi, jak widzisz czas z lampą się skraca, a koledze chodzi o jego wydłużenie. Gdy w CF ustawisz tę funkcję z włączoną lampą na Av zawsze będzie dobierany czas 1/200 i będzie jeszcze ciemniej w tle.
    Niestety przy włączonej lampie na Av automatyka aparatu traktuje ją jako dodatkowe źródło światła i skraca czas, przez co głównie w dużych pomieszczeniach zaciemniane jest tło. Jedynym sposobem jest przejście na M - trzeba wykonać dodatkowe czynności takie jak poprawka ekspozycji po zmierzeniu światła i to wydłuża trochę całą akcję. Choć przyznam, że fajnie byłoby zblokować czas tak jak bez lampy i delikatnie nią doświetlić pierwszy plan, ale obawiam się, że to niemożliwe w trybie Av.
    R6, 5DIII, 24L, 35L, 50L, 85L, 135L, 16-35L, 24-70L, 70-200L, 100-400L, 580x2, 430 i inne graty

  4. #4
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Matsil Zobacz posta
    Jedynym sposobem jest przejście na M
    Ewentualnie można po prostu zmienić tryb pomiaru światła na inny niż centralnie ważony.

  5. #5
    Początki nałogu Awatar photographus
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    60
    Posty
    434

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    Ewentualnie można po prostu zmienić tryb pomiaru światła na inny niż centralnie ważony.
    Czy mógłbyś Vitez napisać jaki to będzie miało wpływ na ekspozycję, gdzie chcemy aby przód był niewyjarany i tło odpowiednio oświetlone?
    Na moje oko w AV - pomimo zmiany pomiaru - rzecz niewykonalna.
    Pozostaje chyba manual i dobrodziejstwo ettl-a, a jeszcze lepiej asystent ze slave na kiju
    pozdrówka
    regulamin pkt 8

  6. #6
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez photographus Zobacz posta
    Czy mógłbyś Vitez napisać jaki to będzie miało wpływ na ekspozycję, gdzie chcemy aby przód był niewyjarany i tło odpowiednio oświetlone?
    Ten wątek jest o tym dlaczego aparat inaczej ustawia czas w zależności czy włączasz lampę czy nie. Jeśli nie chcesz by ci czas nagle się skracał przy włączaniu lampy w trybie Av to rób np na matrycowym albo skupionym w centrum a nie centralnie ważonym (przed napisaniem posta przetestowałem).

    Co do balansu ekspozycji to akurat nie w tym wątku (odsyłam do pierwszego posta) ale napiszę: ja mierzę (w Av) skupionym/spotem w element tła, przełączam na M, ustawiam jak mi pomiar wskazał, włączam lampę, FEL na fotografowany obiekt na pierwszym planie, kadr, strzał, ocena.

  7. #7
    Początki nałogu Awatar photographus
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    60
    Posty
    434

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vitez Zobacz posta
    ja mierzę skupionym/spotem w element tła, przełączam na M, ustawiam jak mi pomiar wskazał, włączam lampę, FEL na fotografowany obiekt na pierwszym planie, kadr, strzał, ocena.
    To ciekawy sposób. Za godzinę będę na dużej imprezie, to przetestuję
    Dzięki
    regulamin pkt 8

  8. #8
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez photographus Zobacz posta
    To ciekawy sposób. Za godzinę będę na dużej imprezie, to przetestuję
    Dzięki
    Dopisałem że mierzę w Av.

    Choć tak naprawdę... to bardzo rzadko aż tak kombinuję a najczęściej skupiam się na pierwszym planie a tła wyciągam co się da z RAWa 8) .

  9. #9
    Początki nałogu Awatar photographus
    Dołączył
    May 2007
    Miasto
    Białystok
    Wiek
    60
    Posty
    434

    Domyślnie

    Niestety! Nie udało mi się stestować sposobu Viteza, gdyż impreza w której uczestniczyłem (koncert solidarności z Polakami na Białorusi) był transmitowany na żywo w TVP Polonia i nie można było błyskać fleszem
    Z drugiej strony nie ma tego złego.....
    Obcykałem sobie niedawny nabytek 24-105 i niezakładany dotąd na fiveD 70-200 2.8
    Podsumowanie: obiektywy warte swojej ceny. Puszka też
    Pozdrawiam serdecznie
    regulamin pkt 8

  10. #10
    Pełne uzależnienie Awatar Matsil
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    Wołomin
    Wiek
    45
    Posty
    2 022

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez photographus Zobacz posta
    Czy mógłbyś Vitez napisać jaki to będzie miało wpływ na ekspozycję, gdzie chcemy aby przód był niewyjarany i tło odpowiednio oświetlone?
    Na moje oko w AV - pomimo zmiany pomiaru - rzecz niewykonalna.
    Pozostaje chyba manual i dobrodziejstwo ettl-a, a jeszcze lepiej asystent ze slave na kiju
    pozdrówka
    Zgadzam się, na Av nawet przy zmianie trybu pomiaru światła (przetestowałem różne możliwości) nie ma rządanego efektu - zawsze tło jest niedoświetlone, z tym, że albo więcej, albo mniej. Pozostaje tylko M :-(.


    Cytat Zamieszczone przez photographus Zobacz posta
    Obcykałem sobie niedawny nabytek 24-105 i niezakładany dotąd na fiveD 70-200 2.8
    Podsumowanie: obiektywy warte swojej ceny. Puszka też
    W sobotę na Barbórkę zabrałem 24-105 i 70-200 i... szacuneczek dla tych szkieł. Efekt wspaniały. Co prawda w podobnych warunkach testowałem 70-200 ale 24-105 sprawdził się wręcz rewelacyjnie.
    Ostatnio edytowane przez Matsil ; 10-12-2007 o 13:16
    R6, 5DIII, 24L, 35L, 50L, 85L, 135L, 16-35L, 24-70L, 70-200L, 100-400L, 580x2, 430 i inne graty

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •