Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5

Wątek: Lista godnych uwagi monitorów LCD (za rozsądną i nierozsądną cenę)

  1. #1
    Bywalec Awatar kwv
    Dołączył
    May 2006
    Miasto
    biesy i czady
    Posty
    118

    Domyślnie Lista godnych uwagi monitorów LCD (za rozsądną i nierozsądną cenę)

    Dlaczego lista podzielona jest właśnie w taki sposób? Co zadecydowało o wyborze monitorów?

    Aby odpowiedzieć sobie na powyższe pytania, należy najpierw zwerbalizować czym tak naprawdę jest monitor. Niby banalne, ale po latach pracy w tej branży, stwierdzam, że zdecydowana większość użytkowników tego nie wie! Widzi się go jako mało istotny element zestawu komputerowego, specjalnie nie odróżniając od dysku, czy procesora. A to błąd! Komputer jest maszyną wszechstronną, służy do wszystkiego, od rozrywki, prowadzenia korespondencji do tysiąca innych czynności. Jednak w kontekście tematyki tego forum, jest to specjalizowane narzędzie pracy. Fotoamator będzie mimowolnie oczekiwał pewnej funkcjonalności, użytecznej w swoim hobby. Gdyby tak nie było, nie pojawiałyby się, z nużącą regularnością, pytania typu: "Dlaczego moje fotki wyglądają inaczej...?". Decyduje o tym monitor. Dlaczego? Ano dlatego, że jest to jeden z trzech elementów toru obróbki obrazu, który zapoczątkowany jest obiektywem a zakończony fotolabem. Z reguły przykłada się wielką wagę do optyki i samego aparatu. Wystarczy przejrzeć ilość wątków "sprzętowych". Wybór labu również jest żelaznym tematem i psioczenie na "laboludków" co to wszystko psują. A środkowy etap drogi jaką przechodzi zdjęcie, najczęściej jest dziełem przypadku. Często też jest wynikiem filozofii: "byle tanio". A tymczasem jest to niemal tak samo ważny element jak obiektyw aparatu.

    Poszczególne grupy cenowe monitorów są odpowiednikiem progów jakościowych, jakimi posługujemy się na przykład dobierając szkła. Poziom startowy nie obejmuje funkcjonalnych w tej dziedzinie monitorów, podobnie jak nie jest funkcjonalnym obiektywem plastikowa soczewka w jednorazówce. Następne grupy są podobne do powszechnie zrozumiałej fotografom i łatwo dostrzegalnej różnicy pomiędzy obiektywami jak "kit", "niezły zoom", "stałka". Grupy najwyższe, są analogią do profesjonalnych obiektywów, pozwalających uratować sytuację w skrajnie trudnych warunkach. Zrozumienie istnienia takiego podziału jest kluczem do doboru monitora. Niedoświetlone fotki z imprezy, a delikatny różowy zafarb na ślubnej sukni to inna skala kłopotu. Określenie zastosowania powinno zdeterminować potrzebne cechy obrazu. A z tego natomiast, będzie wynikać klasa monitorów, która je spełnia. Cena wyjdzie na końcu.

    Dlaczego na liście nie ma ani jednego monitora z popularnych, stojących w wielkim wyborze w sklepach?

    Monitor LCD ma kilka poważnych defektów wynikających z zasady działania. Graficy wiele lat podchodzili do LCD, jak pies do jeża i mieli rację. Wady wrodzone ma każda technika obrazowania i bardzo ciężko, lub czasem w ogóle, nie jest możliwe ich zlikwidowanie. Na przykład kineskop ma nieodłączne błędy kowergencji wynikające z problemów ogniskowania wiązki i dyfrakcji fali na krawędzi otworów maski, oraz nieostrość wynikającą z powyższego plus efekt halo na luminoforze. W najlepszych monitorach CRT te błędy mają wartości mierzone w dziesiątych częściach milimetra, ale ważne jest, uzmysłowić sobie, że nie jest możliwe ich całkowite wyeliminowanie. Wrodzoną przypadłością LCD jest sposób tworzenia barwy, czyli mieszanie światła pochodzącego z lamp podświetlenia. Fizyczną anomalią jest odstępstwo od, wydawałoby się, natury. Przykładowo wymieszanie składowych RGB w równych wagach powinno, a wcale nie da neutralnej szarości. Będzie wpadać w różnych zakresach jasności w zafarb, zależnie od humoru wyświetlacza. Efektem tego są przebarwienia, najbardziej widoczne właśnie na szarościach. Na domiar złego, czym bardziej skrajne zakresy odcieni (najciemniejsze i najjaśniejsze) tym gorzej z liniowością. Sąsiednie odcienie w zakresie cieni (od 0 do 25% jasności) wręcz zleją się i nie będą rozróżnialne. Podobnie w najjaśniejszych odcieniach. Obraz staje się przekontrastowany. Kluczowa cecha decydująca o niwelacji ww niepożądanych efektów to szerszy zapis koloru w monitorze, niż wynika ze sterowania karty graficznej. Dysponując większą paletą, można skorygować, jak właściwie monitor ma ją wyświetlać. Poszerzenie opisu kanału do min 10 bitów powoduje, że zamiast podstawowych 256 odcieni na każdy kanał, do dyspozycji jest 1024. Jest z czego wybrać, aby podstawowe 256 odcieni było reprodukowane poprawnie. To jedyny sposób na ominięcie tej cechy wyświetlacza LCD. Niestety, wszystko kosztuje i na rynku masowym, czyli takim, jakiego przedstawiciele stoją w przeważającej ilości na witrynach sklepów, to cena, a nie jakość obrazu, mają większe znaczenie. A nawet paradoksalnie wadliwy, jasny, silnie przekontrastowany obraz, wygląda na pierwszy rzut oka lepiej, gdyż jest "mocniejszy". Obecnie duża część produkcji, to taki właśnie rynek masowy, i na naszym, biedniejszym niż reszta UE, widać to jeszcze bardziej. Monitory, ze źle skompensowaną charakterystyką wyświetlacza lub nie skompensowaną wcale, z dwoma wyjątkami, nie znalazły miejsca na poniższej liście. Tym bardziej, nie zostały uwzględnione żadne monitory z 6 bitowym kolorem i sztucznym tworzeniem brakującej palety. Oferty producentów takich jak Acer, Neovo, Benq, Hansol, Medion, eYama, FS, LG, Samtron, Belinea, Tatung, Samsung, KVC, Aoc, Pleq, Philips, itp nie mają w ofercie ani jednego monitora z szerszym zapisem niż 8 bitów, a i to rzadkość. Niezależnie od tego ile słów "Professional" jest na pudle. Co za tym idzie, są zupełnie pozbawione możliwości poprawnej kompensacji gamma. Do tego u wyżej wymienionych trzeba zauważyć chroniczny brak satysfakcjonującej regulacji jasności, oszukańczy regulator "kontrastu", i parę innych ciekawostek. Najlepsze z nich (Iyama, Formac) dzieli przepaść jakościowa do najtańszych sensownie skorygowanych.

    Najczęściej spotykane rozdzielczości i plamki:

    17" - 1280x1024, 0.264mm
    19" - 1280x1024, 0.294mm
    20" - 1600x1200, 0.255mm
    21,3" - 1600x1200, 0.270mm
    20" panorama - 1680x1050, 0.258mm
    21,1" panorama - 1680x1050, 0.270mm
    22" panorama - 1680x1050, 0.282mm
    22" panorama - 1920x1200, 0.249mm
    24" panorama - 1920x1200, 0.270mm
    26" panorama - 1920x1200, 0.287mm
    27" panorama - 1920x1200, 0.303mm
    30" panorama - 2560x1600, 0.251mm

    Plamki i związek z komfortem patrzenia:


    Duża 0.290mm i więcej. Duże elementy ekranowe i nawigacyjne.
    Standard 0.270mm. Ekran komfortowy, obszerny zarówno w obszarze roboczym jak i wielkości elementów.
    Mała poniżej 0.270mm. Monitory z tym rozmiarem mieszczą więcej informacji na ekranie. Zalecane jest sprawdzenie czy mniejsze elementy ekranowe nie będą uciążliwe przy pracy.

    Kalibracja, fakty i mity:

    Kalibracja nie jest panaceum na wszelkie dolegliwości monitora. Kiepskiego monitora nie można skalibrować. Można co najwyżej obciąć część funkcjonalności tak, aby to co zostało było względnie poprawne. Analogia: Załóżmy że auto marki Polonez jest mało komfortowe i niebezpieczne w okolicach prędkości 120 km/h i wyżej. Jak zatem sprawić, aby zachowywał się przynajmniej w części analogicznie do Mercedesa? Należy założyć blokadę prędkości na 80 km/h. Wówczas właściwości jezdne w zakresie 0-80 będą nieco bardziej podobne.

    Krzywe korekcji oraz gamuty pokazywane przez oprogramowanie profilera nie jest wiarygodnym kryterium oceny. Krzywa taka, tworzona jest przez pomiary kilku kombinacji kolorów podstawowych, w tym kilku poziomów szarości. Na tej bazie rysowany jest wykres. Dokładność jest tym mniejsza im monitor ma więcej defektów w wąskich przedziałach. Jednym z ważnych problemów jest podświetlenie, które w wycinkach widma generuje piki o wielokrotnie większej jasności niż średnia. Powstałe w ten sposób, eksponowane lub tłumione odcienie, w zasadzie nie są mierzalne popularnym sprzętem. Drugim problemem jest niestabilność temperaturowa samego wyświetlacza. Działa wybiórczo w różne strony. W efekcie, bez problemu można znaleźć słabe monitory z dobrymi krzywymi i odwrotnie.


    Lista monitorów

    Poniżej 1 tys zł, brak propozycji, produkty monitoropodobne. Odpowiedniki "wędliny" z hipermarketu za 4,99 zł/kg i plastikowych obiektywów.

    1. Klasa domowo-uniwersalna. Najtańsze na których coś widać. Nadają się do amatorskiej fotografii z naciskiem na amatorską. Poza Nec'em xx70NX problemem mogą być kąty widzenia.

    Ok 1 tys zł
    17" Eizo S1721

    Do 1,5 tys zł
    17" Eizo S1731
    19" Eizo S1921
    19" Eizo S1931 (wycofany)
    19" Eizo S1932
    19" Formac Gallery 1900
    19" Nec 1970NX (wycofany)
    19" Nec 1990FX/FXp
    19" Nec 1990SX

    Do 2,5 tys zł
    20" Eizo S2031W
    22" Eizo S2231W
    19" Nec 1990SXi (wycofany)
    19" Eizo M1950 (wycofany)
    20" Nec 2070NX
    21" Nec 2170NX
    24" Nec 2470WNX

    Ok 3 tys zł
    21" Eizo S2100
    24" Eizo 2431W

    2. Klasa ambitna amatorska. Mogą już wymagać indywidualnego podejścia przy komponowaniu miejsca pracy. Podobnie jak profesjonalne, niektóre monitory tej klasy wykazują pierwsze oznaki specjalizacji. Nec'e serii 90, po zakupie profilera Spectraview II można kalibrować sprzętowo.

    Do 3 tys zł
    20" Eizo S2000 (wycofany)
    21" Eizo S2111W (wycofany)
    24" Eizo S2411W (wycofany)
    20" Nec 2090UXi
    21" Nec 2190UXp
    21" Nec 2190UXi

    Do 5 tys zł
    24" Eizo SX2461W
    26" Nec 2690WUXi
    Nec SV2090/LaCie 320
    Nec SV2190/LaCie 321

    Do 6 tys zl
    27" Eizo SX2761W
    Nec SV2690/LaCie 526

    Do 10 tys zł
    30" Eizo SX3031W
    30" Nec 3090WQXi

    3. Klasa profesjonalna, niekalibrowane, bardzo neutralne.

    Do 4 tys zł
    19" Eizo L797 (okrojona wersja monitora CG19)
    19" Quato Intelli Color 190

    Do 6 tys zł
    21" Eizo L997 (okrojona werjsa monitora CG210N)
    20" Quato Intelli Color 201
    21" Quato Intelli Color 213

    4. Klasa profesjonalna, kalibrowane. Pokazanie skóry, detali w głębokich cieniach czy niewielkich zafarbów to żadna sztuka.

    Do 3 tys zł
    19" Eizo CG19
    19" Nec SV1990 (trudno osiągalny z uwagi dziwną na politykę Nec'a)

    Do 5 tys zł
    22" Eizo CG222W
    Nec SV2090/LaCie 320
    Nec SV2190/LaCie 321
    19" Quato Intelli Proof 190

    Do 7 tys zł
    21" Eizo CG210N
    24" Eizo CE240W
    24" Eizo CG241W
    Nec SV2690/LaCie 526
    20" Quato Intelli Proof 201

    Do 9 tys zł
    21" Eizo CG211
    21,3" Quato Intelli Proof 213

    Do 20 tys
    22" Eizo CG221
    30" Eizo CG301
    21" Nec SV Reference 21

    Są to w zasadzie wszystkie monitory z dostępnych na rynku nadające się do koloru. Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.

    Pozwolę sobie jeszcze wrzucić taką poglądową planszę, bardzo pożyteczna rzecz:

    źródło: http://forum.nikon.org.pl/showthread.php?t=32374
    szczególne podziękowania dla kolegi Tom01 z forum Nikona.

  2. #2
    Cenzor Awatar MacGyver
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Wrocław
    Wiek
    47
    Posty
    7 043

    Domyślnie

    Monitor sprzętem foto nie jest więc przenoszę do działu gdzie funkcjonuje już watek o monitorach (działu o sprzęcie komputerowym nie mamy).

    Przy okazji, kolega Tom01 jest też naszym aktywnym użytkownikiem:
    http://canon-board.info/member.php?u=9315
    Cztery czarne eosy, pół-eos i pentax... a dokładniej to tutaj

  3. #3
    Początki nałogu Awatar maxbmx
    Dołączył
    Jul 2006
    Miasto
    Bielsko-Biała
    Wiek
    41
    Posty
    364

    Domyślnie

    hm, a dell?
    Dell UltraSharp 2709W
    Dell UltraSharp 3008WFP

    z profesjonalnych, a barco?
    Moje zdjęcia
    RIP: Canon 40d, Tokina 10-17 Fisheye, Canon 70-200L f4, Canon 17-40L f4, Canon 50 f1.4, 6x Sunpak 555+2x Quantum Battery Pack, 3x PocketWizard MultiMAX (sprzęt skradziono w Krakowie, numer seryjny Body: 0930516228)

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Kolaj
    Dołączył
    Apr 2006
    Miasto
    Warszawa
    Wiek
    51
    Posty
    3 293

    Domyślnie

    Po pierwsze link do oryginału powyższej listy jest umieszczony w przyklejonym wątku w tym dziale: http://canon-board.info/showthread.php?t=34241

    Po drugie tamta, źródłowa lista jest na bieżąco aktualizowana a ta tutaj raczej nie będzie, więc takie przeklejanie jest cokolwiek bez sensu.

    hm, a dell?
    Dell UltraSharp 2709W
    Dell UltraSharp 3008WFP
    Też mają swoje miejsce na tej liście. Konkretnie w tym fragmencie:
    Monitory nie wymienione, należy traktować jako ..... długo.... długo nic ..... reszta.
    Przy czym ja nie zabieram głosu w kwestii faktycznej jakości tych monitorów, bo się na tym nie znam. Stwierdzam tylko, że nie zostały pominięte w zestawieniu
    Ostatnio edytowane przez Kolaj ; 27-10-2008 o 08:34
    BYKOM STOP - poprawna pisownia i ortografia w internecie

  5. #5
    zło konieczne Awatar Vitez
    Dołączył
    Jan 2004
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    19 804

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kolaj Zobacz posta
    Po pierwsze link do oryginału powyższej listy jest umieszczony w przyklejonym wątku w tym dziale: http://canon-board.info/showthread.php?t=34241

    Po drugie tamta, źródłowa lista jest na bieżąco aktualizowana a ta tutaj raczej nie będzie, więc takie przeklejanie jest cokolwiek bez sensu.
    I dlatego zamykam.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •