Strona 1 z 8 123 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 80

Wątek: Jak to jest z naświetlaniem na cienie?

  1. #1
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie Jak to jest z naświetlaniem na cienie?

    Cześć!

    Ostatnio zacząłem robić pewien projekt na średnim formacie. Przyznam szczerze, że do tej pory kolorowe negatywy robiłem w formie snapów z pełną automatyką, a BW coś czasem czasem ustawiałem, ale powiedzmy że jednak naświatlanie z automatyki. Zresztą mało analoga robiłem.

    Tutaj chciałem podejść do sprawy rozsądnie. I niestety mam mały rozjazd teorii od praktyki itd.

    Dzisiaj wywołałem 15 rolek Kodak Portra 400 w znanym laboratorium we Wrocłąwiu "Pod Dachem". Jak tylko tam wszedłem odebrać filmy, Pan Tadeusz od razu mnie zagadał, że musi ze mną porozmawiać.

    I mówi mniej więcej tak. Moje negatywy z małego obrazka mają większą gęstość od średniego formatu. Wniosek - źle naświetlone. Mały obrazek szedł z automatu, średni w pełni ręcznie mierzony.
    Co mówi dalej, ano że widać że to nie przypadek, bo wszystkie 150 zdjęć jest dokładnie tak samo naświetlone tylko wszystkie są...niedoświetlone, ale konsekwentnie.

    No i tutaj zaczęła się dyskusja o naświetlaniu. Bo ewidentnie wyszło, że nie ma tu przypadku tylko po prostu robię coś źle. Pan Tadeusz zapytał się jak mierzę cienie (bo to negatyw). No to przyznałem zgodnie z prawdą, że na histogram w cyfrze i do lewej. No, a zdjęcia wychodzą niedoświetlone. Teraz coś czytam i rozumiem, że prokroczyłem wartość progową na cieniach po prostu. I że niby tak naprawdę najważniejsze jest naświetlanie na środek jednak.


    Czy ktoś może mi wytłumaczyć zatem jak naświetlać analogowe negatywy kolorowe? Albo konkretnie Portra 400? Ja rozumny człowiek, tylko teorii potrzebuję

  2. #2
    Bywalec Awatar Tornvald
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    209

    Domyślnie

    Kupic swiatlomierz?

    Czy Twoj problem nie wynika czasem z roznic w czulosi matryca/film? Choc zwykle to czułości matryc da zanizane wzgledem filmu.

    Wysłano z GT-I9000 z użyciem Tapatalk

  3. #3
    Pełne uzależnienie Awatar zanussi
    Dołączył
    Feb 2006
    Miasto
    to tu to tam
    Wiek
    47
    Posty
    1 696

    Domyślnie

    tylko światłomierz... choćby Svierdlowsk....
    Oko plus aparat - dobrana para.

    sprzęt do generowania, rozpraszania, skupiania i rejestrowania świat(ł)a.....

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Nie sądzę. Myślę, że problem jest w tym, że przekraczam jakąś granice po prostu. Zresztą, w aparatach mam punktowy pomiar światła. Mierzyłem tak jak wydawało mi się, że ma być. I jest źle. Jeszcze nie skanowałem i nie wiem o ile. Zdjęcia na filmie wygląda OK (w sensie nie są to czarne plamy), po prostu możnaby więcej wycisnąć. A ja chcę wycisnąć max

    Z tego co doczytałem teraz to przy granicy między kompletną czernią, a kompletną białością jest zakres gdzie kontrast na filmie jest obniżony. Ogólnie też z tego co zaczynam rozumieć, to o ile matryca jest liniowa, to w filmie tak nie jest. I charakterystyka opisana na systemi strefowym jest różna. W sensie różne strefy mają różny zakres.
    !!! Łączenie podwójnego wpisu !!!
    No, ale co mi da światłomierz. Tzn. ja chętnie kupię. Tylko, że ja pytam jak mam naświetlać, żeby było idealnie. Skoro na cienie jest za mocno, to jak?
    Ostatnio edytowane przez allxages ; 19-04-2012 o 16:06 Powód: Automerged Doublepost

  5. #5
    Bywalec Awatar Tornvald
    Dołączył
    Jan 2012
    Miasto
    Warszawa
    Posty
    209

    Domyślnie

    Czern/biel i odpowiednio korekta. Masz wiele opisow
    Jednak wg mnie problemem bedzie swiatlomierz, który przełamuje wzgledem realnej czulosci. Sam mowisz,ze zdjecia sa pewnie tylko troche zle naswietlone. Nie sadze zebys sie tak mylil, z tego co wiem jesteś dość doswiadczonym fotografem stad stawiam na aparat. Sprawdz w necie jakie sa realne czulosci dla Twojej cyfry. Na DXO sa chyba takie dane.

    Wysłano z GT-I9000 z użyciem Tapatalk

  6. #6
    Bywalec Awatar rbit9n
    Dołączył
    Jan 2007
    Miasto
    Reichshof
    Posty
    223

    Domyślnie

    temat rzeka. aż nie wiem od czego zacząć.
    to może tak. swierdłowsk 4 dobry, ale tylko do odbitego. przy czym mierząc odbite, musisz się nauczyć korygować naświetlenie w zależności od rozkładu świateł i cieni w kadrze. miałem, używałem nocą i za dnia i naświetlałem w punkt, nawet slajdy.
    aktualnie używam sekonica L-358. wykonuję pomiar z kopułką - światła padającego. mierzę miejsce najjaśniejsze w kadrze, najciemniejsze i uśredniam. przy czym mam średni format z pomiarem TTL i sekonika używam zasadniczo tylko nocą.
    natomiast za dnia, kiedy mam TLR'a lub miech przedwojenny, używam z powodzeniem papierowego suwaka, który można pobrać stąd: http://expomat.tripod.com/ lub stąd: http://www.squit.co.uk/photo/exposurecalc.html

    pozdrawiam!
    Ostatnio edytowane przez rbit9n ; 20-04-2012 o 11:03
    Master of Disaster

    KOREX

    APARATY TRADYCYJNE

  7. #7
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    50
    Posty
    2 587

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    ...Moje negatywy z małego obrazka mają większą gęstość od średniego formatu. Wniosek - źle naświetlone...
    Czy jesteś pewien że to dobry wniosek?
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  8. #8
    Pełne uzależnienie Awatar allxages
    Dołączył
    May 2006
    Posty
    2 549

    Domyślnie

    Jeżeli nie byłbym pewien to bym nie stawiał wniosku. Znasz inny? Chętnie posłucham

  9. #9
    Pełne uzależnienie Awatar jacek_73
    Dołączył
    Oct 2010
    Miasto
    53 N, 18 E
    Wiek
    50
    Posty
    2 587

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez allxages Zobacz posta
    ...Znasz inny? ...
    np. niedowołany negatyw. A może wszystko jest OK tylko wydaje Ci się że jest za rzadko? Nie widząc negatywu nie wysunę żadnego wniosku. Daj odbitkę do zrobienia i oceń po niej - tak będzie najlepiej :smile:

    BTW: kodak porta moim zdaniem to nie jest najszczęśliwszy wybór jeśli chodzi o film.
    Jestę fotografę
    miszcz martwi się o podpis

  10. #10
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    Sep 2006
    Miasto
    Bydgoszcz.
    Posty
    3 468

    Domyślnie

    Negatyw a negatyw....
    Ja robiłem tak.Film profi nie amatorski. Zawsze duże puszki jak bez kaset lub pudełko,min.25 sztuk .kasetek po 36 klatek.Tak aby mieć całość materiału z tą samą datą i serią.Pierwsza kasetka naświetlona testowo.Wywołanie filmu zawsze sam.Nigdy nikomu naświetlonego negatywu.
    Lab. nie wie jaki jest materiał i jaki ma być negatyw.Czy kontrastowo czy drobnoziarniście lub forsownie wołać,jak utrwalać [preferowałem archiwizacyjnie].Odbitki to już można komuś dać.
    Nie znam innej metody...
    Film amatorski w ciągu roku zmienia czułość.Zwykle nadczuły gdy świeży pod koniec okresu gwarancji jest na granicy deklarowanej czułości.Filmy na których pracujemy trzeba poznać ,aby je właściwie dobierać do zastosowań.
    Ostatnio edytowane przez janmar ; 20-04-2012 o 20:03

Strona 1 z 8 123 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •