Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 10 z 15

Wątek: Iso negatywu a slajdu?

  1. #1
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    51
    Posty
    243

    Domyślnie Iso negatywu a slajdu?

    Mam pytanie natury technicznej,wyczytałem że slajdy powinno się naświetlać na światło albo na półtony które są średnio naświetlone a negatywy na cienie .
    Jeśli nagatywy na cienie to w jakiś sposób wydłużam czas naświetlania.Z tego rozumię że osobie pracującej na labie lepiej się obrabia gdy negatyw jest prześwietlony.Czy tak ?
    Ktoś podał że film Fuji Pro H400 lepiej się naświetla gdy nastawimy iso 320 .
    A slajd Provia 100 naświetlamy na czulości nastawionej na 160iso .
    Jak to się ma z Waszego doświadczenia do innych slajdów np.Velvia 100 czy Kodak .Czy również iso nastawiamy na większą czułość?
    Czy może zadać się na producenta ?
    Tak się zastanawiam zmiany zmianami a pracownicy na labie i tak robią co chcą.Jedno zdjęcia zaniesione do trzech labów od każdego wyszło inne .Pierwsze lekko przepalone inne lekko nieostre trzecie trochę lepsze od drugiego .Ale żadne nie było zadawalające.Mam wrażenie że laby poszły na łatwizne i z negatywami obchodzą się po macoszemu.
    Pozdrawiam
    __________________________

  2. #2
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Łódź
    Posty
    337

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio Zobacz posta
    Mam pytanie natury technicznej,wyczytałem że slajdy powinno się naświetlać na światło albo na półtony które są średnio naświetlone a negatywy na cienie .
    Wymieszałeś dwie mądrości ludowe.
    Naświetlanie "na światła" znaczy po prostu, że slajdy trzeba naświetlić tak, żeby nie przepalić świateł, bo nie da rady ich uratować.
    Na półtony - czyli "na szarą kartę Kodaka jeżeli jej nie mam przy sobie" Czyli szukasz w kadrze czegoś, co jest SZARE (chodzi o jasność, nie o barwę), mierzysz to spotem i nie korygujesz wskazań światłomierza. Jeżeli prawidłowo oceniłeś tą szarość i była faktycznie szara - to będziesz miał zdjęcie naświetlone prawidłowo. W przypadku slajdu ma to spore znaczenie, bo nie ma możliwości korekty źle naświetlonego zdjęcia.

    Jeśli nagatywy na cienie to w jakiś sposób wydłużam czas naświetlania.
    W naświetlaniu "na cienie" chodzi raczej o to, że negatyw jest duuuużo bardziej odporny na prześwietlenie, niż na niedoświetlenie. Więc trzeba go naświetlić tak, żeby nie zabić detali w cieniach, a światła i tak da się uratować. Z grubsza, bo cudów nie ma a rozpiętość tonalna negatywu nie jest z gumy.
    A wydłużanie albo skracanie czasu naświetlania wskazanego przez światłomierz przy jasnym/ciemnym obiekcie w kadrze (śnieg, plaża, itp.) nie ma nic wspólnego z ludową mądrością "negatywy naświetlamy na cienie, slajdy na światła". To dwie różne rzeczy.

    Z tego rozumię że osobie pracującej na labie lepiej się obrabia gdy negatyw jest prześwietlony.Czy tak ?
    Wątpię. Najlepiej jak jest naświetlony PRAWIDŁOWO, chociaż są teorie mówiące o obowiązkowym prześwietlaniu albo niedoświetlaniu o działkę czy pół...
    Ale sugeruję najpierw naświetlać po prostu NORMALNIE. Laboludkami bym się martwił na końcu, oni i tak nawet najlepiej naświetlony negatyw na świecie odbiją Ci za każdym razem inaczej

    Ktoś podał że film Fuji Pro H400 lepiej się naświetla gdy nastawimy iso 320 .
    Negatyw? Serdecznie zazdroszczę temu, kto potrafi po odbitce rozpoznać czy był naświetlany z nominalną czułością, czy kombinowaną. Pewnie są ze dwie takie osoby, ale osobiście nie znam...

    A slajd Provia 100 naświetlamy na czulości nastawionej na 160iso .
    Będzie ciut ciemniejszy. Większy wpływ na jego jasność będzie miał sposób, w jaki mierzyłeś światło...
    A jak chcesz eksperymentować to przelicz sobie ile to działek przysłony te 60 ISO i poświęć jedną rolkę slajdów (bo na negatywach nie zauważysz różnicy na bank) na zrobienie zdjęć w dwóch wersjąch: z normalną czułością i z poprawką o te 60 ISO. Popatrzysz i sam zdecydujesz czy warto się gimnastykować.

  3. #3
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    51
    Posty
    243

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jester Zobacz posta
    Na półtony - czyli "na szarą kartę Kodaka jeżeli jej nie mam przy sobie" Czyli szukasz w kadrze czegoś, co jest SZARE (chodzi o jasność, nie o barwę), .

    Hmmmmmmmmm
    Co rozumiesz przez szarą jasność? zawsze myślałem że się rozchodzi o barwe ups.
    __________________________

  4. #4
    Pełne uzależnienie Awatar Krzychu
    Dołączył
    Aug 2004
    Miasto
    Ambush Country
    Wiek
    48
    Posty
    3 611

    Domyślnie

    W przypadku slajdów to akurat sprawa jest prosta bo jeżeli je wywołują prawidłowo a Ty oglądasz na rzutniku bądź podświetlarce, to dokładnie wydzisz jak naświetliłeś i po kilku razach możesz sam ocenić jak naświetlać. W przypadku negatywu tak naprawdę trzeba do tego densytometru bo z odbitek czy skanów nie wynika kompletnie nic...
    Pozdrowienia,
    KZ
    KZ Aviation Photography

  5. #5
    Uzależniony
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    886

    Domyślnie

    Co do naswietlania slajdow to dodam ze jest kilka przewodnikow jak mierzyc swiatlo przed ekspozycja biorac pod uwage krzywe materialu. Przydaje sie do tego swiatlomierz z bardzo malym spotem i usrednianiem, wyswietlaniem serii pomiarow.
    Czulosci typu 100->160 wynikaja z doswiadczen, ja provie naswietlam na ISO160 i jest lepiej niz na ISO100, roznica widoczna.

  6. #6
    Pełne uzależnienie
    Dołączył
    May 2007
    Posty
    1 503

    Domyślnie

    To jeszcze ja się pomądrzę . Slajdy najlepiej naświetlać jak fabryka zaleca. Niektórzy lubią minimalnie niedoświetlić dla podbicia kolorów i kontrastu. Z negatywami też sprawa prosta. Naświetlaj jak fabryka kazała, a w sytuacjach trudnych/wątpliwych możesz się nie bawić w długie rozważania, tylko spokojnie prześwietlaj o działkę (1EV) lub nawet trochę więcej, bo jak koledzy pisali, niedoświetlonego negatywu nie uratujesz (na negatywie będziesz miał w cieniach goły, przezroczysty podkład, bez żadnego rysunku).

  7. #7
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Łódź
    Posty
    337

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio Zobacz posta
    Hmmmmmmmmm
    Co rozumiesz przez szarą jasność? zawsze myślałem że się rozchodzi o barwe ups.
    Chodzi o taki szary kolor, który odbija 18% światła. Tak są skalibrowane światłomierze - nie wiedzą, czy to, co fotografujesz jest czarne, białe czy szare, więc ustawiają ekspozycję tak, żeby naświetlony kadr był SZARY (w dodatku - z małymi wyjątkami - nie widzą kolorów) - bo ktoś tam kiedyś policzył, że na typowym, prawidłowo naświetlonym czarno-białym zdjęciu najwięcej miejsca zajmuje właśnie taka szarość. Poguglaj sobie o szarej karcie Kodaka, pierwszy z brzegu link masz tutaj

  8. #8
    Bywalec Awatar serbio
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Bytom
    Wiek
    51
    Posty
    243

    Domyślnie

    Z tym odbijaniem 18% światła to już czytałem .
    Światłomierza nie posiadam jak i też szarej karty która wydaje mi się troszkę problematyczne przy robieniu slajdów w plenerze.Spot który posiada mój aparat to nie spot 9% kadru obejmuje.
    Problem w tym że zawsze przy robiniu zdjęć robie z dwa pomiary i biore średnią , ale i tak zawsze coś jest albo prześwietlone lub niedoświetlone.
    Czy można wizualnie określić szarą jasność ( co się przez to rozumię) mając przed sobą pejzaż?
    __________________________

  9. #9
    Uzależniony Awatar FlatEric
    Dołączył
    Jun 2007
    Posty
    567

    Domyślnie

    Czy można wizualnie określić szarą jasność ( co się przez to rozumię) mając przed sobą pejzaż?
    Można, bo w pejzażu jest jej pełno - to mniej więcej zieleń trawy czy liści. Z kolei jasna skóra człowieka odbija około 2x więcej światła niż "szara jasność".

    Pzdr

    Grzesiu
    SX160 IS, a przedtem wadliwy A530 wymieniony w ramach gwarancji na wadliwy A550.
    Analogowy DeviantArt
    Wypociny formalne
    Wypociny techniczne

  10. #10
    Początki nałogu
    Dołączył
    Oct 2005
    Miasto
    Łódź
    Posty
    337

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez serbio Zobacz posta
    Z tym odbijaniem 18% światła to już czytałem .
    Światłomierza nie posiadam jak i też szarej karty która wydaje mi się troszkę problematyczne przy robieniu slajdów w plenerze.Spot który posiada mój aparat to nie spot 9% kadru obejmuje.
    Ja z pleneru przywiozłem kiedyś dwa rodzaje zdjęć: kombinowane, mierzone spotem w paru miejscach, uśredniane - i druga rolka robiona aparatem, który miał tylko pomiar centralny (podobno z uwzględnieniem środka, co w przypadku widoczków połonin nie miało kompletnie znaczenia) i możliwość EWENTUALNEJ korekty EV na oko, z której skorzystałem ze dwa razy.
    Zgadnij które zdjęcia były lepiej naświetlone

    Czy można wizualnie określić szarą jasność ( co się przez to rozumię) mając przed sobą pejzaż?
    Stań twarzą do północy i wyceluj w niebo (niebieskie, bez chmur).
    Albo zmierz wnętrze dłoni i zjedź o jedną działkę przysłony (skóra jest o 1 EV jaśniejsza. Chyba, że jesteś nietypowo jasny albo ciemny

Strona 1 z 2 12 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •